Amnestygroep Amersfoort

Basisscholen

De Kubus, groep 5 december 2016
Terwijl in de hal van de school in de gezellig opgetooide kerstboom de kerstlampjes brandden, gaf ondertussen gastdocente Bianca Diebels voorlichting aan groep 5.
Aan de hand van een leuk kort animatiefilmpje ‘Kinderen die gewoon kind willen zijn’ werden de 31 leerlingen op een speelse manier wegwijs gemaakt in de rechten van het kind. Veel van de 9- en 10-jarigen waren niet op de hoogte van deze rechten en het was goed dat ze werden gestimuleerd om hier actief over na te denken. Dit werd bereikt door het filmpje, de vragen, het paspoort en de verhelderende en duidelijke voorlichting van de gastdocente. De kinderen waren erg blij met hun paspoort, waarin ze ook zichzelf mochten tekenen.

 


Voor de leerlingen was het een leerzame dag en de pret kon niet op toen ze ook nog ter afsluiting allemaal een sleutelhanger kregen.

 

 

------------------------

 

 

Mr. Groen van Prinstererschool, Bunschoten, 2015

Veiligheid in een Afrikaanse sloppenwijk. Wat stel je je daarbij voor? De leerlingen van groep 8 verbaasden zich over de manier waarop een familie hun ‘huis’ met de weinige middelen die ze hebben probeert te beschermen. Joshua geeft dieven zelfs te drinken om maar niet bestolen te worden. Politie laat zich niet zien. En als ze er zijn, dan heb je er nog niets aan!

 

Groep 7 keek naar de verschillen en overeenkomsten van het naar school gaan in Kenia en hier in Nederland. Het ochtendritueel zorgde voor veel hilariteit en werd nagespeeld. Meisjes mogen ook wel naar school maar zij moeten eerst huishoudelijke taken afronden. Op school krijgen de leerlingen tussen de middag te eten. Dat is fijn want vaak is er thuis geen geld om 3x per dag te eten en ga je vaak zonder eten naar bed. De klas leerde welke weg voedsel in je lichaam aflegt.

 

    

 

De Weesboom
Op basisschool de Weesboom heeft gastdocent Bianca Diebels een les over kinderrechten verzorgd voor groep 7 en 8. Via een kort introductiefilmpje maakten de 22 leerlingen kennis met de familie Muthuku die in een sloppenwijk van Nairobi (Kenia) woont.
Het thema van deze les was ‘ziek zijn in een sloppenwijk’.  Een van de dochters uit het gezin is ziek en moet regelmatig naar het ziekenhuis toe voor controle. De kinderen zagen al snel dat een controle in een ziekenhuis in Afrika anders verloopt dan hier in Nederland. Op speelse manier wordt duidelijk gemaakt wat het betekent om HIV-geïnfecteerd te zijn, hoe ze ziek geworden is, hoe het meisje zich voelt, wat de consequenties zijn en hoe de gezondheidszorg daar werkt. Met opdrachten in het werkboekje, dat de leerlingen ontvangen, denken de kinderen bijvoorbeeld na over de vragen die bij de DVD horen, rekenen ze uit hoeveel kinderen er meer besmet zijn dan in Nederland, tekenen ze een vorm van licht om de veiligheid van meisjes ’s nachts te verbeteren.

 


De Drieslag groep 7/8, 2014


Groep 8 wist over Kenia al wat te vertellen

Groep 8 wist over Kenia al wat te vertellen

De 32 leerlingen van basisschool De Drieslag in Schothorst zitten in een gemengde groep7/8. Zij zagen op een DVD dat wonen in een Afrikaanse sloppenwijk iets anders inhoudt dan wonen in Amersfoort. Verbaasd waren ze dat de ‘huizen’ onder meer geen badkamer hadden, dat je soms met z’n drieën in één bed ligt, het gewoon is dat er ongedierte rondloopt en dat je 10 minuten moet lopen voordat je bij een gemeenschappelijke kuilwc (‘latrine’) bent. Ook bij de uitleg van het fenomeen ‘vliegende wc’ werd gerild. De leerlingen vonden het ongelofelijk dat een gemeente zomaar, zonder overleg of aanbod voor vervangende woonruimte, een sloppenwijk ’s nachts gaat slopen. In het werkboekje maakten de kinderen opdrachten en gaven ze aan welke (kinder)rechten er geschonden werden. Gastdocent was Bianca Diebels.

De Drieslag groep 8, 2015

 

Een handige oplossing voor het gevaarlijke donker

 

Groep 8 van ‘de Drieslag’ boog zich over de problemen die zich voordoen wanneer je ziek wordt in een Afrikaanse sloppenwijk. De 14-jarige Faith vertelde over hoe het ertoe gaat als je hiv-besmet bent, je geen geld hebt en je niet zeker bent of degene die medicijnen verkoopt hiervoor opgeleid is. Ook het ziekenhuisbezoek gaat er heel anders aan toe dan hier in Nederland. De leerlingen kwamen erachter dat de dokter in Kenia op een heel andere wijze onderzoek doet. En wanneer je ’s nachts naar het toilet moet, dat geen pretje is en vooral voor meisjes gevaarlijk is.

 

De Drieslag, groep 7, 2015

 

In de klas van groep 7 van ‘de Drieslag’ was het onderwerp ‘moeder werkt’. De moeder met een gezin van tien kinderen helpt vrouwen in de sloppenwijk van Nairobi bij bevallingen. Zij doet dit omdat zij veel ervaring heeft en niet omdat zij hiervoor een studie gevolgd heeft.
Bijzonder aan de leerlingen van deze klas was dat zij veel (eigen) ervaringen wilden delen en veel vragen hadden. Zo werd stilgestaan bij de vraag waarom iemand met nauwelijks geld toch veel kinderen heeft. De gastdocenten legden uit dat er onder meer ook een economische noodzaak bestaat om een groot gezin te hebben.

Mensenrechten en aardappels hebben overeenkomsten

Mensenrechten en aardappels hebben overeenkomsten

 

 

De Tafelronde, groep 8, 30 april 2015
Hoe woont een gezin dat uit tien personen bestaat in een Keniaanse sloppenwijk? Wat betekent het voor een kind als je je niet veilig voelt in je eigen ‘huis’? Je samen met je broers in één bed moet slapen en er ongedierte door je kamer loopt? Er is geen douche of bad en wil je naar de wc dan moet je eerst tien minuten lopen en geld betalen. Zeker ’s nachts is het onveilig, met name voor meisjes. Hoe kun je de situatie verbeteren? Je hebt geen geld om te verhuizen en je loopt het risico dat de regering zonder overleg ineens ’s nacht je huis platwalst. Waar zijn de mensenrechten gebleven? Hoe zit dat met de Universele Rechten van het Kind? Onderwerpen die op de Tafelronde in groep 8 aan de orde kwamen.

  • Laatste wijziging: 24 januari 2021.