Amnestygroep Amersfoort

Voortgezet onderwijs

Praktijkonderwijs De Baander, april 2016

Veel klassen waar de docenten van Amnesty Amersfoort gastlessen geven over het belang van mensenrechten en Amnesty ‘doen lekker mee’ en dat is leuk – voor de klas én gastdocenten. Maar soms tref je een klas die je versteld doet staan, zo goed en afgewogen wordt er gereageerd en nagedacht over mensenrechten. Zo’n klas was bijvoorbeeld de derde klas praktijkonderwijs op De Baander in Amersfoort. Leerlingen vertelden over hun eigen ervaringen en hadden ook heel wat te vertellen. Ook aan de rap die de leerlingen in groepjes moesten maken, werd vol energie gewerkt.


In Nederland kunnen wij rekenen op onze rechten,
Terwijl in andere landen je hiervoor moet vechten.

In Nederland kan je je mening uiten,
terwijl ze je in een ander land daarvoor opsluiten.

De tijd is nu voorbij
Dus gooi ik deze zinloze zin erbij.

 

 

 

 

Trivium College Amersfoort Praktijkonderwijs, januari 2016


Het Praktijkonderwijs van het Trivium College besteedde in januari 2016 een hele week aan  mensenrechten. De scholengroep Amnesty Amersfoort heeft twee keer een hele ochtend lessen over het thema verzorgd. Door middel van filmpjes, gesprekken, een schrijfactie en een speciale jongerenfilm van Movies that Matter zijn veel mensenrechten en ook de schendingen aan de orde geweest.
De Movie that Matterfilm ‘Africa United’ was een indrukwekkende film over jongeren die naar Zuid- Afrika gaan om het WK-voetbal bij te wonen. De ontmoetingen op hun reis met kindsoldaten en een meisje dat als prostituee werkt, maakte diepe indruk op de leerlingen.

 

     

 

In de praktijklessen is verder gewerkt en is de theorie verwerkt. Bij Houtbewerking zijn bijvoorbeeld prachtige kaarsen gemaakt. En bij Metaal is onder meer de boot uit de film gemaakt.
De week is afgesloten met een geweldige presentatie. Een spectaculaire presentatie van de eerstejaars leerlingen met een jeugdjournaal over kinderarbeid, Nelson Mandela en bootvluchtelingen. Leerlingen kregen een kopje thee met de zelfgebakken koekjes uit het Midden-Oosten en Syrië, waarna de resultaten van de praktijklessen aan Amnesty Amersfoort werden aangeboden.  Een waardige afsluiting van een bijzondere week.

 

Wellantcollege, december 2015

Rappen over mensenrechten
“Je mening mag je kwijt, maar krijg geen spijt,” rapten leerlingen van het Wellantcollege, waar scholenwerkers op 11 december vijf gastlessen gaven over mensenrechten aan leerlingen van de derde klas VMBO.

De leerlingen begonnen met het aansteken van een kaarsje en kregen uitleg over waar het kaarsje in het logo van Amnesty International voor staat. Na een korte video over mensen- en kinderrechten vroegen de gastdocenten, Akke Holsteijn en Evelien van Beek,  aan de leerlingen wat hun ervaringen met mensenrechten waren en hoe het stond met bijvoorbeeld het recht op vrije meningsuiting op school. Dat leidde soms tot felle discussies in de klas.
Daarna kregen leerlingen opdracht in kleine groepjes een korte rap te maken... én op te voeren. Thema’s waren bijvoorbeeld vluchtelingen, kindsoldaten of het recht op vrije meningsuiting. Er werd druk overlegd en gerijmd in de werkgroepjes. Vervolgens werden de raps - soms wat verlegen en soms heel enthousiast - uitgevoerd voor de hele klas, compleet met zelfgemaakte tekst, beat en sound.
De scholenwerkers rondden de les af met een overzicht van wat je zelf kunt doen aan mensenrechten of voor Amnesty International. En dat is best veel. De docenten van het Wellantcollege waren zeer tevreden. Volgend jaar is Amnesty Amersfoort weer welkom voor  gastlessen.

 

   

 

De Amersfoortse Berg maart 2015

Vrijheid van meningsuiting? Ok, maar mag je dan ook iedereen maar beledigen?
Daarover en meer ging het in de gastlessen die Amnesty International maart 2015 mocht geven aan twee 5VWO-klassen op de School op de Berg in het kader van Maatschappijleer. Behalve over visie en werkwijze van Amnesty ging het over mensenrechten, waarbij we hebben ingezoomd op de vrijheid van meningsuiting.

Zijn mensenrechten de ver-van-je-bedshow, of beginnen ze dicht bij huis: op het werk, het kantoor of de school? Hoe staat het met je eigen vrijheid van meningsuiting, thuis en op school? Mag je alles schrijven in de schoolkrant?

 

Naast feitelijke informatie hebben we verhalen verteld over mensen wier rechten geschonden waren; schrijnende verhalen uit de praktijk van een van de gastdocenten, oud-advocaat voor vluchtelingen. Verhalen die leidden tot vragen en opmerkingen uit de klas en soms tot stilte, die net zo veelzeggend was.

De docent was zeer tevreden over de gastles en we verlieten de school met de afspraak om volgend jaar weer langs te komen.

 

 terug naar boven

De Amersfoortse Berg; Oktober 2015


De beelden staan in ons hoofd gegrift: overvolle bootjes op de Middellandse Zee, een sliert vluchtelingen met koffers en tassen langs een spoorlijn of mensen opgepakt in vrachtwagens. Miljoenen mensen zijn op de vlucht voor oorlog en geweld en zoeken een veilig heenkomen. Ook in Nederland.

 

Sommige leerlingen waren zelf gevlucht met hun ouders

Sommige leerlingen waren zelf gevlucht met hun ouders

 

Mensen hebben recht op vrijheid en veiligheid en als je rechten worden bedreigd moet je kunnen vluchten naar een ander land. Moeten we vluchtelingen hier opvangen of kan dat beter in de regio van het land waar ze vandaan komen? Daarover ging de discussie in de gastlessen die twee gastdocenten van Amnesty Amersfoort half oktober gaven aan vier 5 VWO-klassen van De Amersfoortse Berg. Maar ook over wat je zelf kun doen om mensenrechten te verdedigen of de vluchtelingen een hart onder de riem te steken. In sommige klassen zaten leerlingen, die zelf met hun ouders gevlucht waren. Zij vertelden over hun ervaringen. Het waren indrukwekkende lessen volgens gastdocenten Akke Holsteijn en Evelien van Beek.

Verslag lessen Corlaer College Nijkerk 2014
“Ik kijk nu met andere ogen naar het WK voetbal”. Een reactie van een HAVO 3-leerling aan het einde van de les. Een actueel thema; dus hebben scholenwerkers Evelien van Beek en Bianca Diebels het WK aangegrepen om de schendingen van mensenrechten vóór en tijdens het WK voetbal in Brazilië aan de orde te stellen.
Een mooi resultaat, temeer daar sommige leerlingen alleen de naam Amnesty kenden en niet wisten wat Amnesty doet of waar de organisatie voor staat. Ook mensenrechten was een niet al te bekend begrip. Toch werd na het bekijken van het filmpje over kinderrechten steeds duidelijker waar het om gaat en konden leerlingen voorbeelden geven uit hun eigen omgeving.

 

Met het werkmateriaal over schendingen van mensenrechten aan de slag.

Met het werkmateriaal over schendingen van mensenrechten aan de slag

 

Uitleg schending mensenrechten in Brazilië

Uitleg schending mensenrechten in Brazilië

 

In de debatten die zijn gevoerd toonden de leerlingen dat ze goed en betrokken kunnen reageren en in de raps over mensenrechten, die ze als opdracht moesten maken, lieten de leerlingen horen dat ze hebben begrepen waar het om gaat.
Bij het Corlaer College werden vier lessen verzorgd.

 

In groepjes werken aan de rap

In groepjes werken aan de rap

 
 Aan het einde van de les een petitie tekenen
Aan het einde van de les in actie; ondertekenen petitie Brazilië “schop mij mijn huis niet uit”

 terug naar boven

 

MBO

 

MBO afdeling Beveiliging

Voor de afdeling Beveiliging van het MBO Amersfoort hebben gastdocenten op 12 mei 2015 drie lessen verzorgd. De leerlingen worden daar opgeleid voor een functie in het leger en zullen wellicht uitgezonden worden naar brandhaarden waar ook ter wereld,waardoor de lessen allesbehalve theoretisch waren. De jongens en een paar meisjes zaten in uniform in de klas.

Onder leiding van gastdocent Evelien van Beek werd aan de hand van een aantal praktijkcasussen  gediscussieerd over:
- een kindsoldaat uit Sierra Leone;
- een Albanese jongen uit Kosovo, die het slachtoffer was van bruut optreden van de Serven;
- en het lot van 3 Marokkaanse kinderen,die tegen hun wil door hun vader waren gerepatrieerd naar Marokko en terug wilden naar Nederland.

Daarna hebben we gediscussieerd aan de hand van 2 stellingen over het recht op Bed, Bad
en Brood (BBB-regeling) voor uitgeprocedeerden en het recht op toegang tot Europa voor bootvluchtelingen.
In de groep, die opgeleid wordt tot onderofficier, hebben we de uitspraak van het Gerechtshof in Arnhem besproken in de zaak van Karremans e.a..
Al met al een levendige lessen.

  • Laatste wijziging: 24 januari 2021.