Hieronder lees je welke activiteiten de werkgroep Amnesty Amersfoort onlangs heeft georganiseerd:

Gastles in de Vredesweek 2022

Op donderdag 22 september gaf Amnesty Amersfoort een gastles bij het Farel College. Ruim 100 leerlingen van de bovenbouw VWO en HAVO zagen eerst de film "Ghostfleet" en gingen daarna in gesprek met vrijwilligers van Amnesty Amersfoort en met wethouder Nayda Aboyaakoub, van onder andere primair- en voortgezet onderwijs. Aanvankelijk dacht niemand dat mensenhandel in Nederland zou voorkomen. Aan de hand van het gesprek en filmpjes op tiktok werd duidelijk dat mensenhandel ook in Nederland voorkomt. Deze activiteit organiseerde Amnesty Amersfoort in samenwerking met de ambassade van Vrede.

1 september tot en met 2 oktober 2022: Themamaand over mensenhandel: 'Onder Onze Ogen’

Amnesty is onvoorwaardelijk gekant tegen mensenhandel. Een industrie gericht op uitbuiting, die voorkomt in verschillende bedrijfstakken maar vooral in de horeca en de seksindustrie. Daarom organiseerde de werkgroep Amnesty Amersfoort in september de vertoning van twee films over mensenhandel: Glost Fleet op 5 september en Paradise Suite op 19 september.

Ghost Fleet is een opzienbarende, prachtig gemaakte documentaire over moderne slavernij in Thailand. Paradise Suite is een speelfilm over vijf migranten, die als schaduwen een onzichtbaar leven leiden in Amsterdam. Na de vertoning van de films is er een gesprek met de zaal over het thema mensenhandel. Voor deze gesprekken worden gastsprekers uitgenodigd. Op 19 september is dat Frederique Janssen van CoMensHa. De werkgroep Amnesty Amersfoort organiseerde de vertoning van deze films in samenwerking met Movies that Matter on Tour Amersfoort bij filmhuis De Lieve Vrouw.

Foto-exposities

Aan zes bekende (prijswinnende) fotografen is gevraagd situaties in beeld te brengen, die op een indringende manier het onderwerp mensenhandel onder onze aandacht kunnen brengen. Zij maakten speciaal voor deze expositie nieuw werk De fotografen zijn: Ernst Coppejans (Volkskrant) Saskia Aukema, Carla Kogelman, Sandra Minten, Joris van Gennip (Volkskrant) en Kees van de Veen (NRC, Trouw).De expositie ‘’Onder Onze Ogen’’ is van donderdag 1 september t/m zondag 2 oktober te zien in het Rietveldpaviljoen in Amersfoort. Op de Zonnehof, voor het Rietveldpaviljoen is er ook een buitenexpositie ‘’Open je Ogen’’  plaats, een initiatief van CoMensha in nauwe samenwerking met Stichting Open Mind. De buitenexpositie is te zien vanaf 8 september. De opening van beide exposities is op donderdagavond 8 september met medewerking van burgemeester Bolsius en Raymond Venema van CoMensha.

Deze themamaand over mensenhandel is georganiseerd door Fotostad 033 in samenwerking met COMENSHA, Amnesty Amersfoort, Movies that Matter on tour Amersfoort, Gemeente Amersfoort, Stichting Open Mind en Spiritueel Cultureel Centrum (SCC).

28 juli: Amnesty Amersfoort liep mee met de Pridewalk

Dit jaar was de Pridewalk op donderdag 28 juli en natuurlijk liep Amnesty Amersfoort weer mee.

17 juni: Schrijfmiddag voor Oekraïne en aandacht voor vluchtelingen

Op maandag 20 juni was het Wereldvluchtelingendag. Op dit moment zijn miljoenen Oekraïners op de vlucht voor de oorlog in hun land. Daarom organiseerde Amnesty Amersfoort in samenwerking met bibliotheek Eemland op vrijdagmiddag 17 juni een schrijfactie voor Oekraïne. Bezoekers aan de bibliotheek schreven kaarten, petities en brieven, onder andere naar de Russische ambassadeur. Op deze middag werd ook stilgestaan bij de vluchtelingenproblematiek en brieven geschreven aan de staatssecretaris. Er zijn meer dan vijftig (53) brieven geschreven, een geweldig resultaat. Alle briefschrijvers bedankt.

27 mei: Right to feel free

Een kleurrijke avond over #inclusie en #diversiteit in café LApart

Een inclusief feestje waarin iedereen zichzelf mocht zijn. Omdat jezelf kunnen zijn geen luxe is maar een recht. Na de pubquiz met veel vragen over LHBT-rechten in Nederland en wereldwijd, vertelde dragqueen Venom hoe het was om voor het eerst als drag naar buiten te gaan, ze gaf opmaaktips  en sloot af met een one-woman show. Een geweldige avond.