Elk jaar op 10 december (Wereldmensenrechtendag) organiseren we een Write for Rights evenement. Hieronder staan de fotoverslagen van de afgelopen jaren op een rijtje.

Daarnaast organiseren we nog tal van andere activiteiten.

Die kun je hier teruglezen

2022 uitzending

Ook dit jaar organiseerden wij weer een schrijfactie op 10 december in bibliotheek Eemhuis. Er zijn 154 brieven geschreven en 274 kaarten. Aan het eind van deze succesvolle schrijfdag bleven veel mensen luisteren naar de uitzending in de espressobar waar Wethouder Nadya Aboyaakoub-Akkouh vertelde dat ze dit jaar met extra aandacht schreef voor Nasser Zefzafi. Hij werd opgepakt omdat hij een preek in een moskee onderbrak in de stad waar haar familie vandaan komt. Nasser zit al lange tijd onder verschrikkelijke omstandigheden in eenzame opsluiting. Hij werd gemarteld en tot 20 jaar cel veroordeeld. Bonnie Geus vertelde over haar traumatische ervaringen met mensenhandel. Die gebruikt ze nu om op o.a. scholen voorlichting te geven en jongeren alert te maken op signalen van mensenhandel bij jongeren in de klas. Jos Houtman van Kei-roze stond stil bij de discriminerende wetten voor LHBTi+ in Rusland maar onderstreepte dat ook in Amersfoort oudere LHBTi+-ers nog regelmatig in de kast blijven wanneer zij in een verpleeghuis komen te wonen, uit angst om gepest te worden. Floris van Dijk van kamp Amersfoort legde de parallel tussen de politieke gevangenen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in kamp Amersfoort werden opgesloten en gemarteld met de politieke gevangenen voor wie we als Amnesty ook dit jaar schrijven.Stadsdichter Twan Vet schreef speciaal voor deze gelegenheid dit gedicht:

Wees niet stil

Hang aan ieder woord het gewicht van hoop.
Ik voel het ook: ieder woord weegt zwaar
als lood. Hoe de afstand haast verdwijnt

tussen jou en mij – elke zin brengt ons
dichter bij elkaar. En wij schrijven maar,
omdat we weten dat het een verschil kan maken.

Schrijf dus uit het diepste van je tenen,
voor de mensen met een leven
dat gered kan worden door ons schrijven.

Kijk niet weg, probeer het leed niet te vermijden,
maar schrijf. Wees niet stil.
En onthoud: onze woorden maken het verschil.

Twan Vet
Stadsdichter Amersfoort

Gerrit Sepers voorzitter van Amnesty Amersfoort, stond stil bij de onmenselijke omstandigheden waaronder vluchtelingen in Lesbos worden opgevangen en bij de zogenaamde push-backs, waarbij vluchtelingen worden teruggestuurd de zee op. 'Schrijven heeft zin', benadrukte hij, 'Autocraten houden niet van de aandacht. Door de massale stroom brieven en kaarten vanuit de hele wereld zorgen we voor verandering voor deze mensen en komt één op de drie mensen na de schrijfactie vrij.'

Behalve in de bibliotheek konden mensen op 10 december ook schrijven in de Johanneskerk, de Lutherse kerk en de Bergkerk en op zondagochtend 11 december stond Amnesty Amersfoort met een stand in de Xaveriuskerk, waar tal van mensen een schrijfpakket ophaalden. Elk jaar op 10 december (Wereldmensenrechtendag) organiseren we een Write for Rights evenement.

2021 W4R bieb overzicht  2021 W4R Lucien  2021 W4R Martine

2020w4r2