Write for Rights

Elk jaar op 10 december (Wereldmensenrechtendag) organiseren we een Write for Rights evenement. Hieronder staan de verslagen van de afgelopen jaren op een rijtje.

Daarnaast organiseren we nog tal van andere activiteiten. Die kun je hier teruglezen.

________________________________________________________________________________________________________

10 december 2020: Write for Rights online schrijfevenement

Dit jaar organiseerden we onze jaarlijkse schrijfactie online vanuit de KEI-zaal van de bibliotheek.In een kort maar afwisselend programma ontvingen we tussen half acht en half negen ’s avonds een gevarieerde groep Amersfoorters. Kijk hier naar de foto-reportage door Linda Bouritius.Jeroen Stomphorst  vertelde hoe hij als jongetje van vijf al met zijn moeder brieven schreef. Stadsdichter Jacques de Waart droeg twee indrukwekkende gedichten voor en Locoburgemeester Kraanen vertelde over zijn schrijfervaring, twee jaar geleden in de Write for Rights trein.Daarnaast kwamen veel verschillende Amersfoorters die actief zijn op het gebied van mensenrechten live of via een filpmje langs.In een wervelend programma, muzikaal omlijst door Ineke en Maria, vertelden zij waarom ze dit wereldwijde schrijfevenement ondersteunen.Gemist? Dan kun je het hier alsnog kijken

10 december 2019: Write for Rights in het Eemhuis

Dit gedicht schreef stadsdichter Jacques de Waart speciaal voor Amnesty. Hij droeg het voor tijdens de Write for Rightsactie in het Eemhuis, op dinsdag 10 december 2019.

GEEF ME JE WOORD

Geef me je woord
laat je letters in mij landen
breng de zinnen tot ontbranden
voer mijn vuur en breng me voort

breng berichten mijn verbanden
doof de pijn die mij verstoort
hoor het huilen wordt gehoord
stilte draag me op jouw handen

geef me naam geef
mij je woord mijn
stem geef me dat ik wordt gelezen

laat me lezen dat ik leef
ververs mijn uitzicht wees mijn zijn
schrijf mijn hoop voorbij mijn vrezen

Jacques de Waart

10 december 2018: Schrijfactie in het Eemhuis en bij kamp Amersfoort

Ook dit jaar is er weer geschreven voor de Mensenrechten in Biblitoheek aan het Eemplein. Dit jaar zijn er ondanks het slechte weer 560 brieven en kaarten geschreven! Een mooi aantal. Samen met de schrijfacties op twee scholen en een kerk is het totaal op 768 brieven en kaarten gekomen. Alle schrijvers hartelijk dank voor uw inzet!

Paul Postma met band tijdens schrijfmarathon Amnesty Amersfoort

Schrijvers in actie                                                           Paul Postma met band

Schrijvers in Kamp Amersfoort                                        Schrijvers in het Eemhuis

• Laatste wijziging: 24 januari 2021.