Van oktober t/m mei kun je bij De Lieve Vrouw een spraakmakende film zien, met een inleiding of nagesprek, georganiseerd door de vrijwilligers van Movies that Matter On Tour Amersfoort.

logo on tour amersfoort

15 april: The Body Politic

2404 Body Politic

Als de jonge, zwarte Brandon Scott in 2020 gekozen wordt tot burgemeester van Baltimore, staat hij voor de gigantische uitdaging het tij te keren in de stad die geteisterd wordt door armoede en misdaad. Hij introduceert een ambitieuze benadering om het geweld in de stad terug te dringen, een benadering waarvan hij belooft dat deze het aantal moorden zal verlagen. Het geweld bereikt echter een nieuw hoogtepunt nog voor hij de kans krijgt om de hervormingen door te voeren. Terwijl de media en politieke tegenstanders zijn aanpak aanvallen, zet Scott zijn toekomst als politicus op het spel door aan zijn idealen vast te houden.

Wat gebeurt er na een verkiezingsoverwinning? Wanneer begint de verandering? In The Body Politic verkent regisseur Gabriel Francis Paz Goodenough deze thema’s door Scott op de voet te volgen. Of hij nu persconferenties bijwoont, in gesprek gaat met politieke tegenstanders, het proces tegen de moordenaar van George Floyd bijwoont of gewoon wat tijd doorbrengt met de inwoners van de stad.

Na afloop van de film organiseren de vrijwilligers van Movies that Matter on tour Amersfoort een nagesprek met Lex Mellink, oud politiecommissaris in Utrecht.

Zet het alvast in je agenda: 13 mei 2024 is de laatste film van Movies that Matter on Tour dit seizoen

meer informatie volgt spoedig

Ben jij een filmliefhebber? En wil je een bijdrage leveren aan een betere wereld, hoe klein ook? Dan zijn wij op zoek naar jou

‘Movies that Matter’, het filminitiatief van Amnesty International, vertoont eenmaal per maand in Amersfoort een film over mensenrechten. De films zijn favorieten van het jaarlijkse ‘Movies that Matter’ filmfestival in Den Haag en worden vertoond in Theater De Lieve Vrouw. Voorafgaande aan de film is er een korte inleiding, na de film volgt een gesprek. Waar mogelijk een ervaringsdeskundige gekoppeld aan de betreffende film. De organisatie van ‘Movies that Matter’ in Amersfoort is in handen van de lokale groep van Amnesty leden.

We zoeken: mensen die het leuk vinden om te organiseren, om sprekers te zoeken bij de films en om gastheer/gastvrouw te zijn. Jong of oud, vrouw of man, met wortels in Nederland of daarbuiten – iedereen die een paar uurtjes per maand wil meedoen is welkom.

Wij bieden: De mogelijkheid films al vóór de vertoning te bekijken. Ontmoeting met ervaringsdeskundigen gekoppeld aan een bepaalde film. Training en deelname tijdens het jaarlijkse ‘Movies that Matter’ festival in Den Haag.

Geïnteresseerd? Heb je nog vragen? Mail snel naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of stuur een whatsapp naar 06-45705650